Friday, July 19, 2013

Ujian jiwa dan iman..


Salam Jumaat.
Tingkatkan iman dan 'ibadah only for Allah.

Alhamdulillah. Feeling tranquil after finished reading al-Kahf. Jom Manfaatkan Ramadhan dgn pahala yg dilipatgandakan. Jom manfaatkan Hari Jumaat dgn penghulu segala hari.

Subhanallah. Sesungguhnya ketenangan itu datang dari Allah. And you will find that feeling when you read al-Quran. Alhamdulillah. Carilah Allah setiap detik dan saat. Takkan rugi walau sedetik. Have faith.

----------------------------------

Masih berada didalam mood bekerja. Berada dalam persekitaran yg agak mencabar jiwa ini, tidak lain untuk diuji keimanan. Bagaimana perbatasan pergaulan diaplikasikan dalam kehidupan. Kita tahu pasal tu, tapi kita buat benda yg salah tu. Itu adalah seburuk penuntut ilmu. 'Ilmu bukan untuk dipergunakan untuk mendapatkan sesuatu, tetapi untuk digunakan dan diaplikasikan dalam kehidupan seharian kita.

Masalah ditempat kerja, bagaimana mendepani batas-batas pergaulan antara lelaki dan wanita?

Allah sebut dalam al-Quran pasal guideline untuk pergaulan antara lelaki dan perempuan:

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat." (an-Nuur: 30)

Dan Allah pesan lagi:

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka..............." (an-Nuur: 31)

Allah tegur lelaki yang mengaku dia beriman kepada Allah, dan juga wanita yang beriman kepada Allah...supaya menjaga pandangan. Kerana dari pandangan itu akan terbit sesuatu yg akan mendatangkan keburukan. Sedangkan dengan pandangan pun Allah dah larang, ini kan pula hal-hal lain. Sebolehnya dijauhkan, melainkan ada hal-hal yang penting yg tak dapat dielakkan. Inilah syariat sebenar. Indahnya seorg Muslim dengan hidup bersyariat...Masya Allah...

Ya Allah...tuntun langkah kami untuk terus berada dekat kepadaMu Ya Allah. Jgn tinggalkan kami lemas dalan kesesatan. Wal 'iyazubillah. Ma'azallah.






No comments: